Suplementi

Što je dekstroza?

Našta tijela rade zahvaljujući energiji, ili kalorijama, baš kao što naši automobili rade na gorivu. Neki izvori energije, kao što su masti i proteini, se dugo pretvaraju u energiju, a ugljikohidrati su izbor tijela za brzi unos energije.

Kada razmišljamo o energiji za naše mišiće, treba znati da ih glukoza podupire (i naš mozak, srce, pluća), kao i ostatak našeg tijela. Ali ne vidite glukozu na polici u trgovini ili kao dodatak prehrani.

Dekstroza je čisti oblik glukoze i može vam pomoći u maksimiziranju strategije dobivanja energije. Saznajte kako to u ovom članku.

 

Što je dekstroza?

Dekstroza je jednostavan šećer suprotan vrstama “složenih ugljikohidrata” koji se preporučuju za dugotrajno oslobađanje energije. Kemijski ima istu strukturu kao i glukoza koja se nalazi u našem tijelu i koja je glavni izvor energije. Također je sastavni dio visoko fruktoznog kukuruznog sirupa (fruktoza dolazi iz voća).

Je li dekstroza šećer?

Da, dekstroza je šećer. Šećeri mogu biti u rasponu od jednostavnih (malih molekula) do složenih (nekoliko vrsta dugih lanaca molekula). Komercijalno dostupna dekstroza obično se proizvodi od kukuruznog šećera i brzo i lako se probavlja i ulazi u krvotok.

Koje su različite vrste šećera?

Šećeri su podijeljeni u dvije vrste: monosaharidi i disaharidi. “Mono” znači jedan, ili jedna molekula šećera, kao što su glukoza, fruktoza ili dekstroza. Saharoza, ili stolni šećer, je disaharid (što znači “dva” šećera) koji se sastoji od dva monosaharida (glukoze i fruktoze).

Glukoza je oblik šećera koji naše tijelo koristi kao šećer u krvi. Dekstroza je kemijski ekvivalentna, ali izvedena iz kukuruza.

Tko treba koristiti dekstrozu?

Svatko tko treba energiju iz jednostavnog šećera može koristiti dekstrozu. Obično ju koriste sportaši koji trebaju stalnu brzu energiju tijekom vježbanja (sjetite se sportskih napitaka).

Također se može redovito koristiti za krcanje ugljikohidratima. Međutim, zbog svoje sposobnosti povećanja razine inzulina i povećanja apsorpcije drugih molekula (poput aminokiselina), također ju može koristiti i svatko tko želi pojačati učinke svojih dodataka prehrani nakon vježbanja.

Kada koristiti dekstrozu

1. Kada imate malo energije

Može se koristiti u različito vrijeme, ovisno o vašem planu vježbanja. Ako još niste jeli i zabrinuti ste da imate malo energije, uzimanje dekstroze prije vježbanja može vam pomoći.

2. Prilikom izvođenja vježbi izdržljivosti

Kao što je ranije spomenuto, sportaši bi je možda radije koristili u malim dozama tijekom dugotrajnih, intenzivnih treninga.

3. Nakon vježbanja za povećanje apsorpcije hranjivih tvari

Drugi je jednostavno mogu dodati u svoj post-workout restorativni koktel kako bi povećali apsorpciju drugih hranjivih tvari. Ako se pridržavate rotacije ugljikohidrata, dekstroza se treba koristiti na dan visokog unosa ugljikohidrata.

 

Koje su prednosti dekstroze?

Vježbanje izaziva mišiće i uništava njihove energetske rezerve (glikogen) i mišićna vlakna (protein). Koristimo proteinske napitke kako bismo popravili mišićna vlakna, a ugljikohidrate trebamo kako bismo nadopunili zalihe glikogena za energiju.

Što brže možemo nadoknaditi ove građevne blokove za naše mišiće, brže ćemo se oporaviti i pripremiti za sljedeći izazov ili trening.

Budući da je dekstroza jednostavan šećer, vrlo je je lako probaviti i transportirati po cijelom tijelu. Može djelovati brzo i gotovo odmah.

Uzimanje dekstroze nakon vježbanja također povećava inzulinsku reakciju tijela, što može pomoći vašim mišićima da apsorbiraju proteine i obnavljaju zalihe glikogen za brzi oporavak.

Koje su nuspojave dekstroze?

Potencijalne nuspojave dekstroze uključuju probleme s kontrolom šećera u krvi (hipo-ili hiperglikemija) zbog načina na koji djeluje na inzulin.

Budući da je dekstroza jednostavan šećer, ona nosi sve potencijalne nuspojave bilo koje hrane s visokim udjelom ugljikohidratima. Također može uzrokovati gastrointestinalnu nelagodu i druge simptome povezane s oštrim skokovima i padovima šećera u krvi.

Dugoročno, previše dodanih šećera u vašoj prehrani može dovesti do slabe kontrole šećera u krvi, pa je najbolje kontrolirati sve šećere u vašoj prehrani.

Dekstorza kao dodatak prehrani

Dodaci s dekstrozom korisni su jer se brzo probavljaju i jer imaju jednostavno strukturu.  Mogu ući u krvotok mnogo brže od složenijih šećera ili drugih izvora ugljikohidrata.

Bodybuilderi mogu koristiti dekstrozu prije ili poslije treninga. Prije treninga, ako su razine energije niske, dekstroza može dati momentalnu energiju. Nakon vježbanja, tijekom oporavka, dekstroza je brz način pružanja restorativnih ugljikohidrata mišićima te olakšava asimilaciju proteina.

Dekstroza u hrani

Dekstroza se prirodno nalazi u kukuruzu i nekim drugim biljkama. Komercijalno se često koristi u pečenim proizvodima i drugoj hrani s dodatkom zaslađivača kao što su slatkiši, žitarice za doručak i smrznuti deserti.

Nemojte se iznenaditi ako dodavanje dekstroze čini vaš post-workout smoothie još slađima – povećavate razinu šećera!

Je li dekstroza veganska i bez glutena?

Budući da je dekstroza izvedena iz kukuruza, ona je 100% veganska i bez glutena. Smatra se prirodnim proizvodom.

Poruka za razmišljanje

Dekstroza, koja je jednostavna u prirodi i djelovanju, može imati niz prednosti ako trebate povećati unos ugljikohidrata. Iako utječe na šećer u krvi i možda nije najbolji izbor za sve, brz je i učinkovit alat za povećanje razine energije i može igrati ulogu u maksimiziranju rezultata vježbanja.

Naši se članci trebaju koristiti samo u informativne i obrazovne svrhe te nisu namijenjeni za medicinski savjet. Ako ste zabrinuti za svoje zdravlje, obratite se stručnoj osobi prije uzimanja prehrambenih dodataka ili uvođenja značajnih promjena u prehrani.



Marija Gojević-Zrnić

Marija Gojević-Zrnić

Pisac i stručnjak


Provjeri super ponude i popuste! KUPI ODMAH