Suplementi

5 nevjerojatnih dobrobiti ulja jetre bakalara

Ulje jetre bakalara vjerojatno je dodatak prehrani koji postoji dulje od bilo kojeg drugog – koristi se još od 1930-ih.1 Dobrobiti ovog ulja su velike zahvaljujući visokom sadržaju omega-3. Ima visok sadržaj vitamina D i vitamina A koji igraju veliku ulogu u održavanju našeg zdravlja.

 

Kako se proizvodi ulje jetre bakalara?

Kao što ime sugerira, ulje jetre bakalara dobiva se iz jetre bakalara. Kada riba jede fitoplankton, vrstu algi, riba uzima omega-3 masne kiseline, a omega-3 u ulju jetre bakalara je zaslužna za većinu zdravstvenih dobrobiti. Za razliku od uobičajenih ribljih ulje, ulje jetre bakalara također sadrži vitamin D i vitamin A koji igraju važnu ulogu u održavanju cjelokupnog zdravlja.

 

Tko bi trebao uzimati ulje jetre bakalara?

Zahvaljujući širokom rasponu zdravstvenih dobrobiti omega-3 kiseline, vitamina D i vitamina A, ulje jetre bakalara odličan je izbor za bilo koga tko želi održati dobro zdravlje. Za osobe izložene riziku od nedostatka vitamina D, ulje jetre bakalara može biti osobito korisno. Prehrambeni izvori vitamina D su ograničeni jer se većina našeg vitamina D apsorbira sunčevom svjetlošću. 2 To znači da će sadržaj vitamina D u ulju jetre bakalara biti koristan za većinu ljudi tijekom zime.

 

5 dobrobiti ulja jetre bakalara

1. Može poboljšati zdravlje kostiju

Vitamin D ima ključnu ulogu u održavanju zdravlja kostiju.2 Nedostatak vitamina D dovodi do smanjenja oslobađanja kalcija što utječe na stvaranje koštane mase što može dovesti do različitih zdravstvenih problema. 2 Održavanje zdravlja kostiju je iznimno važno.

 

2. Može podržati zdravlje srca

Smatra se da Omega-3 kiseline koje se nalaze u ribljim uljima smanjuju rizik od srčanih bolesti.3 Doduše, u međuvremenu je ta teza osporavana.4 Preporučuje se da jednom tjedno konzumirate masnu ribu, a ako je zaista ne volite, tada dodatak prehrani može biti odličan način da ne propustite zdravstvene dobrobiti ribljega ulja.

 

3. Može poboljšati raspoloženje

Postoje dokazi da ulje jetre bakalara može poboljšati raspoloženje.5 Prema jednom istraživanju, simptomi depresije su bili manje uobičajeni kod osoba koje su uzimale ulje jetre bakalara kao dodatak prehrani.5 Međutim, raspoloženje može  biti pod utjecajem velikog broja faktora te je stvarni utjecaj ulje jetre bakalara upitan, pogotovo kod sudionika koji su u vrijeme istraživanja konzumirali antidepresive.

 

4. Može pomoći u očuvanju imuniteta

Vitamin D i vitamin A igraju važnu ulogu u održavanju imuniteta vašeg tijela i smanjenju rizika od infekcija.6 Konzumacija ovog ulja u obliku suplementa može pomoći u održavanju imuniteta zahvaljujući visokoj koncentraciji oba vitamina. Pogotovo ako vaša prehrana ne sadrži dovoljno vitamina.

 

5. Može smanjiti bol u zglobovima

Postoje dokazi da ulje jetre bakalara može ublažiti krutost i bolove u zglobovima.7 Međutim, podaci su još uvijek kontroverzni, a smanjenje bolova u zglobovima ograničeno je na osobe koje pate od artritisa.

 

Kada uzimati ulje jetre bakalara

Dobrobiti konzumacije ulja jetre bakalara vidljive su dugoročno.8 Nije važno u koje doba dana ga uzimate, sve dok ga uzimate redovito.

 

Doziranje ulja jetre bakalara

Uobičajena doza je jedna ili dvije žličice, a pokazalo se da je do 3g dnevno u potpunosti sigurno.9 Britanska dijetetska udruga preporučuje odabir dodataka koji neće sadržavati više od 450 mg EPA i DHA.8 Budući da riblje ulje sadrži vitamin A, trebali biste provjeriti koristite li vitamin A u bilo kojem drugom dodatku, kao što je multivitamin. Znanstveno-savjetodavni odbor za prehranu (SACN) savjetuje da ne konzumirate više od 1.5mg vitamina A dnevno.10

 

Postoje li nuspojave?

Za većinu ljudi je sigurno za konzumiranje, sve dok ne prekoračite preporučenu dozu. Međutim, trudnice bi trebale izbjegavati konzumaciju ovog ulja zbog sadržaja vitamina A.

 

Poruka za razmišljanje

Zbog sadržaja omega-3, vitamina D i vitamina A, riblje ulje može biti koristan dodatak onima koji žele održavati svoje svakodnevno zdravlje. Širok raspon prednosti povezanih s ribljim uljem uključuje zdravlje srca, zdravlje kostiju i održavanje imuniteta. Sigurno je konzumirati do 3 g omega-3 dnevno, a riblje ulje se preporučuje kao dugoročni dodatak.

Dakle, ako niste ljubitelj masne ribe, ali sanjate o dobrobiti koju donosi, odabir nekog od dodataka prehrani pravi je način za vas.

 

Naši se članci trebaju koristiti samo u informativne i obrazovne svrhe te nisu namijenjeni za medicinski savjet. Ako ste zabrinuti za svoje zdravlje, obratite se stručnoj osobi prije uzimanja prehrambenih dodataka ili uvođenja značajnih promjena u prehrani.


  1. Rajakumar K. Vitamin D, cod-liver oil, sunlight, and rickets: a historical perspective. Pediatrics. 2003 Aug;112(2):e132-5. doi: 10.1542/peds.112.2.e132. PMID: 12897318
  2. Laird E, Ward M, McSorley E, Strain JJ, Wallace J. Vitamin D and bone health: potential mechanisms. Nutrients. 2010;2(7):693-724. doi:10.3390/nu2070693
  3. Kris-Etherton, P., Harris, W. and Appel, L., 2002. Fish Consumption, Fish Oil, Omega-3 Fatty Acids, and Cardiovascular Disease. Circulation, 106(21), pp.2747-2757.
  4. Abdelhamid AS, Brown TJ, Brainard JS, Biswas P, Thorpe GC, Moore HJ, Deane KHO, AlAbdulghafoor FK, Summerbell CD, Worthington HV, Song F, Hooper L. Omega 3 fatty acids for the primary and secondary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database of Systematic Reviews 2018, Issue 7. Art. No.: CD003177. DOI: 10.1002/14651858.CD003177.pub3
  5. Giles GE; Mahoney CR; Kanarek RB. 2013 Omega-3 fatty acids influence in mood in healthy and depressed individuals. Nutrition Reviews (71) 727-741
  6. Aranow C. Vitamin D and the immune system. J Investig Med. 2011;59(6):881-886. doi:10.2310/JIM.0b013e31821b8755
  7. Senftleber NK, Nielsen SM, Andersen JR, Bliddal H, Tarp S, Lauritzen L, Furst DE, Suarez-Almazor ME, Lyddiatt A, Christensen R. Marine Oil Supplements for Arthritis Pain: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Trials. Nutrients. 2017; 9(1):42. https://doi.org/10.3390/nu901004
  8. Bda.uk.com. 2021. Omega-3. [online] Available at: <https://www.bda.uk.com/resource/omega 3.html> [Accessed 9 February 2021].
  9. Kris-Etherton, P., Harris, W. and Appel, L., 2002. Fish Consumption, Fish Oil, Omega-3 Fatty Acids, and Cardiovascular Disease. Circulation, 106(21), pp.2747- 2757.
  10. Scientific Advisory Committee on Nutrition 2004, Advice on Fish Consumption: Benefits and Risk


Marija Gojević-Zrnić

Marija Gojević-Zrnić

Pisac i stručnjak


Provjeri super ponude i popuste! KUPI ODMAH