Prehrana

Trebam li se odreći alkohola za uspješno gubljenje kilograma?

Alkohol često dobiva crveni karton kada se radi o kontroli težine. Svi smo čuli za priče o “pivskom trbuhu”, a alkohol je neizbježna tema svih razgovora o gubitku kilograma.

Vrijeme je da razmislite o utjecaju alkohola na gubitak težine i kako to može utjecati na vaš napredak.

 

Uzrokuje li alkohol debljanje?

Pa, i da i ne.

Kako se učestalost i doza konzumacije alkohola povećavaju, tako je i prisutno relativno malo povećanje težine (osobito kod muškaraca).1 Međutim, daljnja istraživanja dovela su do objašnjenja zašto vidimo da predstavnici šire javnosti koji piju više imaju više kilograma.2 Također, dobitak težine najvjerojatnije je uzrokovan kalorijama sadržanim u alkoholnim pićima.

 

Zašto alkohol može naštetiti gubitku težine

Alkohol sadrži kalorije

Alkohol sadrži 7 kalorija po gramu, malo manje od masti, ali svakako više od proteina ili ugljikohidrata.

Alkohol se ne može pohraniti i ima prednost u metabolizmu u usporedbi s drugim hranjivim tvarima, što dovodi do povećane tendencije skladištenja tih hranjivih tvari. Također znamo da alkohol može smanjiti inhibiciju dok povećava žudnju za hranom (oni noćni posjeti frižideru) – što znači da kada pijete, vjerojatno ćete imati veću vjerojatnost da ćete jesti za bolje raspoloženje, a ponekad i više kaloričnu hranu nego što obično odaberete, a to stvara savršenu oluju skladištenja hranjivih tvari .

S obzirom na to, zajedno s povećanom vjerojatnosti konzumiranja hrane bogate kalorijama i mastima te visokog sadržaja šećera, možemo pretpostaviti da je tijelo u osnovi način “akumulacije masnoća”. To znači da pića bogata hranjivim tvarima, kao što su pivo, jabukovače, neka vina, kokteli i alkoholna pića, također mogu pridonijeti povećanju masti zbog visokog sadržaja ugljikohidrata.

Također je vrijedno zapamtiti da ove visoke kalorijske namirnice mogu dovesti do kalorijskog suficita (što znači da konzumirate više kalorija nego što vaše tijelo može koristiti) kada jedete i pijete uz uobičajene obroke. Stalno konzumiranje više kalorija nego što vaše tijelo može potrošiti rezultirat će povećanjem tjelesne težine.

 

Sve se to zbraja

Svi ti aspekti su povezani — i akumuliraju se — pogotovo kada svaki vikend popijete nekoliko pivi. Ako osoba unese nekoliko tisuća dodatnih kalorija tijekom vikenda, vjerojatno će doći do povećanja težine.

Zanimljivo je da neki ljudi nisu skloni dobivanju težine ili masti, unatoč onome što bi se smatralo kroničnom, prekomjernom konzumacijom alkohola. Kronična uporaba alkohola zapravo može uzrokovati da se tijelo prilagodi i asimilira alkohol na različite načine.

Kada su hranjive tvari i kalorije iz hrane niske, kalorije konzumirane u alkoholu mogu se metabolizirati za energiju. Oni koji održavaju kalorijski deficit unatoč dodavanju alkohola u svoju prehranu, ili oni koji se odluče za nisko kalorične i nisko šećerne opcije u umjerenim količinama, još uvijek mogu postići gubitak težine tijekom vremena. Međutim, vrlo je važno osigurati da dobivate hranjive tvari iz vaše prehrane.

Gubitak težine može biti posljedica činjenice da, budući da se alkohol ne može pohraniti, mora se metabolizirati i vidimo značajno povećanje metabolizma nakon konzumacije alkohola.

Toliko da to može značiti održavanje energetske ravnoteže (unatoč velikom broju kalorija koje se konzumiraju alkoholom i pod pretpostavkom da se kalorična hrana ne konzumira).

To bi moglo objasniti zašto neki ljudi ne dobivaju težinu kada prekomjerno konzumiraju alkohol.

 

Kakvu ulogu igra mamurluk”?

Mamurluk je stanje postojanja (jedva) nakon razdoblja prekomjerne konzumacije alkohola sa sljedećim simptomima: glavobolja, mučnina, loše raspoloženje, smanjena inhibicija, povećana žudnja za hranom i još mnogo toga, sve ono zbog čega biste mogli požaliti što ste posegnuli za onom zadnjom čašom vina.

Kada je riječ o upravljanju težinom, mamurluk utječe ne samo na količinu energije koju potrošimo, već i koliko je unesemo.

Nastojimo manje vježbati tijekom mamurluka, a istodobno preferiramo vrlo ukusnu hranu bogatu energijom (koja bi trebala zadovoljiti naše psihološke potrebe i osjećaje, kao i eliminirati umor povezan s lošijom kvalitetom sna i smanjenom kontrolom šećera u krvi).

Dakle, dok sam mamurluk ne uzrokuje debljanje, prethodni unos alkohola može spriječiti gubitak težine ograničavanjem aktivnosti i poticanjem apetita za visoko kaloričnu hranu.

 

Kako smanjiti debljanje uzrokovano alkoholom

Izbjegavanje alkoholnih pića s visokim kalorijama i hranjivim tvarima (kao što su pivo, jabukovače, neka vina itd.) može biti najbolja opcija za održavanje težine ili ako ste u fazi gubitka težine. Umjesto toga, posegnite za prozirnim pićima i kombinirajte ih s napitcima s nula kalorija.

Također se preporučuje planiranje obroka nakon završetka sesije pijenja, budući da će konzumiranje visoko kalorične, vrlo ukusne hrane koju svi žudimo nakon pijenja vjerojatno utjecati na postotak tjelesne masti više od samog alkohola.

Proteinska pločica ili bilo koji drugi snack s malo kalorija, puno proteina i vlakana bio bi mnogo bolji izbor u tim scenarijima. To nas glatko prevodi u minimiziranje rizika od mamurluka. Snack koji je visok u bjelančevinama i vlaknima može pomoći u poboljšanju regulacije šećera u krvi sljedećeg jutra (što često pridonosi osjećaju umora i “mamurluka”).

Osim toga, pokušaj postizanja osam sati sna također će pomoći, iako će kvaliteta sna biti niža nakon konzumacije alkohola.

Povećanje unosa voća i povrća, osobito bogatog vitaminom C, odličan je način za dobivanje protuupalnih tvari potrebnih za liječenje mamurluka koji je vjerojatno uzrokovao upalu u tijelu.

 

Poruka za razmišljanje

Iako alkohol sigurno ne može biti najbolji alat za upravljanje težinom na svijetu, suzdržavanje od njega definitivno nije nužnost. Općenito, dobitak težine dolazi od visokog šećera, visoko kaloričnih napitaka i visoko kalorične hrane koja često prati alkohol. Međutim, možete razumjeti utjecaj i upravljati njime.

Imajte na umu da konzumacija alkohola dovodi vaše tijelo u stanje “režima skladištenja”, a hranjive tvari koje jedete i pijete tijekom konzumacije alkohola (prije i poslije) u konačnici će odrediti kako će to utjecati na sastav vašeg tijela.

Zamijenite napitke bogate hranjivim tvarima za čiste alkoholne napitke i dijetalne napitke i pobrinite se da hrana koju konzumirate tijekom konzumacije alkohola bude bogata proteinima i vlaknima.

Smanjite rizik od mamurluka tako što ćete u organizam unijeti hranjive tvari i osigurajte si dovoljno sna.

Naši se članci trebaju koristiti samo u informativne i obrazovne svrhe te nisu namijenjeni za medicinski savjet. Ako ste zabrinuti za svoje zdravlje, obratite se stručnoj osobi prije uzimanja prehrambenih dodataka ili uvođenja značajnih promjena u prehrani.



Marija Gojević-Zrnić

Marija Gojević-Zrnić

Pisac i stručnjak


Provjeri super ponude i popuste! KUPI ODMAH